Het beste dieet?

 

Eten, diëten we raken er niet over uitgepraat. De ene hype volgt de andere op en de vele participerende partijen lijken daar een slaatje uit te slaan, maar wordt jij er nu echt beter van?. Boeken die beloven dat je in een korte tijd en zonder moeite gezond, slank, strak en heel gelukkig door het leven zal gaan. Jaja???

Er zijn op dit moment vele stromingen. Sommige manieren om te eten zijn ideologisch, andere gaan koste wat het kost voor het esthetische. Steeds meer richt de voedingspijl zich op gezondheid. Verschillende richtingen spreken elkaar tegen en dat maakt het heel lastig. De overkill aan informatie omtrent gezond eten zorgt vooral voor veel verwarring en dat wij door de bomen het bos niet meer zien. Zo komen we terug bij de prangende vraag die mij bijna dagelijks wordt gesteld… wat is het beste dieet.

Een ogenschijnlijk simpele vraag met een complexe achtergrond en toch een makkelijk antwoord. Er bestaat namelijk geen eenduidige algemene beste manier van eten. Als het zo eenvoudig was dan waren we klaar na 1 bestseller en was iedereen slank, fit en vitaal. Dus van al die hypes, boeken, eetmethoden en richtlijnen is er altijd wel iets dat voor jou (tijdelijk) werkt.

Om je te helpen filteren

Wat het beste eetplan is verschilt per persoon en in die persoon kan het ook door de tijd heen weer uiteenlopen. Wat vandaag goed voor je werkt kan zich morgen tegen je keren. Ook veranderen de behoeften van je lichaam afhankelijk van je situatie en leeftijd. En zelfs per dag kan er verschil zitten in wat je beter wel kunt eten of liever kan laten staan. Nou ja? zal je denken, daar schiet ik dus niets mee op. Nee in zekere zin niet maar aan de andere kant ook weer wel. We helpen je hopelijk van de illusie af dat je een pasklare oplossing gaat vinden in de vele dieetboeken die jaarlijks worden uitgegeven. Als je bovenstaand antwoordt hebt begrepen snap je dus dat wat de “fitgirl” beschrijft in haar boek als een recept voor een killer body. Werkte bij haar… maar hoogstwaarschijnlijk niet de oplossing is voor jou. Je lichaam voeden is MAATWERK.

 

Waar ga je beginnen

 

Daar is wel een eenduidig antwoordt op en dat is REAL FOOD. Puur en onbewerkt eten door zelf te koken met “whole food”. Weg dus met de pakjes, zakjes en potjes vol zwaar bewerkte waren. Begin maar eens met het lezen van de etiketten. Staat er iets op dat je niet herkent als voedingsmiddel of wat je niet als enkel ingrediënt zou lusten. Dan is dat voldoende aanleiding om dat product niet meer te eten.  Maar e-nummers zijn toch goed gekeurd en daarmee niet gevaarlijk. Ook om die discussie te slechten wordt een harde strijd geleverd. Zolang bepaalde geleerde blijven roepen dat stoffen als E-621 en aspartaam geen negatieve invloed hebben op ons lichaam blijven deze oude koeien iedere keer  weer uit de sloot komen. Ik heb genoeg onderzoeken gezien die het tegendeel aantonen en ook mijn persoonlijke ervaring is dat er veel kunstmatige toevoegingen een direct effect hebben op hoe ik me voel. Je bent het best af met producten die geen etiket nodig hebben, waarvan direct duidelijk is wat het betreft.

Real food is de sleutel

 

Real food, Primal, Paleo, Oervoeding (al dan niet koolhydraat beperkt / low-carb / ketogeen) allemaal methoden die in basis uitgaan van pure onbewerkte voeding. Denk aan groenten, fruit, vlees, vis, schaal en schelpdieren, gevogelte, eieren, zuivel (uit rauwe melk), noten, zaden pitten, vetten. Alles liefst van biologische herkomst en voor dierlijke producten aandacht voor het dierenwelzijn en de voeding van het dier. Vis niet gekweekt maar wild gevangen. Als je kiest voor puur eten zonder snelle koolhydraten en toegevoegde suikers  dan heb je de eerste grote klapper binnen. Alles wat daarna komt is fine-tunen en detail. Dit is waar het maatwerk begint.

Factoren die rol spelen bij je voedingspatroon

 

Hoe kom je tot een verandering richting een gezond of herstellend eetpatroon? We nemen meerdere factoren onder de loep en niet om die factoren aan te pakken maar om een beeld te krijgen wat van invloed is geweest op een bepaald gedrag of oorzaak naar manier van eten. Welke factoren jou huidige leefstijl bepalen en in hoeverre deze aangepast kan worden. Factoren die invloed hebben zijn oa:

 

  • Wat is je leeftijd, geslacht en je huidige gewicht.
  • Hoe is je huidige leefstijl.
  • Hoe reageer je op koolhydraten.
  • Heb je een ziekte of on-gediagnosticeerde klachten.
  • Wat is het activiteitsniveau, je gezinssituatie, je werk, je sociale leven.
  • Wat zit er in je “rugzak” wat zijn de speerpunten van geboorte tot nu.
  • Wat is je mentale flexibiliteit  en je mentale & fysieke belastbaarheid.
  • Wat is je motivatie, is deze sterk genoeg om te veranderen? Zijn er leermiddelen nodig om die motivatie te versterken?

 

Voeding is maatwerk

 

Stap verder is het tijd om in te zoomen op de eventuele klachten. Zijn er aanknopingspunten om voeding aan te passen of is aanvullend (standaard) bloedonderzoek nodig. Veel klachten komen voort uit tekort aan bijv. vitamine D en B12. Zijn er voedingsintoleranties (vaak wel). Hoe reageer je op granen, noten, zuivel, soja, andere peulvruchten en nachtschade? Na dergelijke analyse kun je je doel bepalen of als je al een doel voor ogen had deze bijstellen. Dat doel moet vooral realistisch en haalbaar zijn. Pas nu heb je de nodige ingrediënten op een start te maken met het veranderen van je leefstijl en eetgewoonte.

 

Met het vormgeven van je nieuwe leefstijl komen alle zuilen van onze site aan de orde:  Voeding, Beweging, stress, Bioritme en Relaties.

 

Belangrijk is dat je datgene doet wat bij jou past en soms is dat best even zoeken. Denk nooit dat je alles tegelijk goed moet doen om ergens te komen. Met kleine stapjes kom je er ook. Het is een proces en een leerweg. Met onze site en de deskundigen die ons helpen inhoud te geven aan “leefstijl als medicijn” hopen wij hierin een steentje bij te dragen. Lees ook de succes verhalen op onze site.

 

 

 

 

Share This