Inge Wijsman laat in dit artikel enkele methodes zien die de levensmiddelenindustrie en de farmaceuten gebruiken om de publieke opinie te beïnvloeden. Zo hebben ze het kenniscentrum voeding en suiker opgericht en eigenlijk is hun boodschap wij van de suikerlobby adviseren suiker. Slik niet alles voor zoete koek zegt Inge.

In mijn digitale zoektocht naar initiatieven die in Nederland worden genomen om de opmars van diabetes type 2 tegen te houden, kwam ik een website tegen die zich hét vakmedium over voeding, voedsel en gezondheid noemt. Omdat ik mij al enige tijd in deze drie onderwerpen verdiep, was mijn interesse meteen gewekt.

Ik ben de laatste die zou beweren dat je niet naar buiten mag treden met je expertise. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat het juist goed is om extravert te laten weten waar jouw specialiteit ligt, en welke meerwaarde je kan betekenen. Alleen viel me meteen de strekking op van de artikelen die op de betreffende website zijn gepubliceerd.

Zo werd in een artikel het Wereld Kanker Onderzoek Fonds geciteerd: ‘Geen reden om suiker direct uit dieet te bannen’. Een ander artikel berichtte over de uitspraak van de Gezondheidsraad; ‘Meer diabetes en hart- en vaatziekten door nachtwerk’. Daarnaast was men op het Koolhydratencongres (mede georganiseerd door het betreffende vakmedium) tot de conclusie gekomen: ‘Koolhydraatarm is geen wondermiddel tegen gewichtsverlies’.

En ergens daartussen vond ik een artikel waarin het Kenniscentrum Voeding en Suiker de uitspraak over het verband tussen suiker en kanker sterk nuanceert. Niet dat ik de kennis van het Kenniscentrum Voeding en Suiker in twijfel trek, maar het is wel opmerkelijk dat dit ‘expertisecentrum’ wordt gefinancierd door de Suiker Unie. Bovendien is het (naast Coca Cola) een van de partners van het zelfbenoemde vakmedium. Ik vond het opvallend dat de artikelen alle berichtgeving rondom koolhydraten en suiker(s) nuancerend of zelfs bagatelliserend overkwamen. De website is doorspekt met tal van artikelen over andere (mogelijke) veroorzakers van overgewicht, kanker, diabetes en andere gezondheidsklachten.

Een medium heeft altijd enige mate van subjectiviteit. Maar wie vijf minuten over de betreffende website scrolt, proeft meteen het woord ‘lobbyen’. De beroemde wc-eendreclame zou zomaar ineens ‘Wij van de suikerlobby adviseren suiker’ kunnen worden. En zo zijn er tal van websites die – bij nader inzicht – tenminste een dubbele pet op hebben. Ik sta er niet om bekend mensen stroop rond de mond te smeren. Dus laat ik maar ongesuikerd zeggen waar het op staat: Slik niet alles voor zoete koek!

Dit is een artikel geschreven door Inge Wijsman op haar blog In Food Shape

Lees ook het artikel op deze site De levensmiddelenindustrie en de farmaceuten doden voor Winst

Vijf van de belangrijkste namen in de Europese Geneeskunde, waaronder de Nederlandse hoogleraar Hanno Pijl, bundelen hun krachten in het Europese Parlement om de dekmantel weg te nemen van de duistere wereld van het lobbyen en te onthullen hoe Big Food en Big Pharma voedings- en medische richtlijnen beïnvloeden waardoor de levens van miljoenen mensen op het spel worden gezet.

 

 

Pin It on Pinterest