Minder koolhydraten

“Artsen zetten verandering van leefstijl steeds meer in als middel tegen ziektes, zoals obesitas, diabetes 2 en hart- en vaatziekten. Koolhydraatbeperkte voeding is een van de pijlers hiervan.” Diëtist Yvonne Lemmers schreef een nieuw boek Grip op koolhydraten. Daarin zet zij kort haar visie uiteen -van eetlust naar eetrust- en beschrijft ze in veel pagina’s koolhydraatbeperkte recepten voor kinderen, volwassenen en ouderen. Koolhydraatarme vezelcrackers, broden, soepen, tussendoortjes, poké bowls, kop- , kalkoen-, eier- en groentegerechten. Het boek is fraai vormgegeven en bevat veel recepten met weinig ingrediënten en eenvoudige bereidingswijze.

Koolhydraatbeperkte voeding is één van de gezonde leefstijlpijlers

Ketogeen

De visie van Lemmers sluit aan op de principes van het ketogeendieet: naast het beperken van koolhydraten, herwaardeert Lemmers vetten. Ook beveelt ze een combinatie van groente, eiwitten en vetten aan. Waarin Lemmers wel afwijkt van het ketogeendieet is het dagelijks koolhydratenuur. In dit uur naar keuze dient de voeding volgens Lemmers te bestaan uit de volgende balans: ¼ eiwitten en vetten, ¼ zetmeelvrije groenten en vezels, ¼ fruit en ¼ overige koolhydraatrijke producten. Net als Aseem Malhotra in zijn boek het Pioppi-dieet is Lemmers positief over het eten van eieren: “Iedere dag twee eieren mag gerust”.

“Iedere dag twee eieren mag gerust”.

Beweeg dagelijks

Bij voedingsdeskundige Lemmers ligt de nadruk logischerwijs op voeding. Over de relatie met bewegen is ze een stuk zuiniger: “zit minder, beweeg meer”, adviseert Lemmers en daar blijft het dan ook bij. Jammer, want nu klinkt het als een goedbedoeld huisartsadvies: “als u maar voldoende beweegt”. De patiënt vertrekt en past zijn sedentaire leefstijl niet aan. Wanneer Lemmers over een paar jaar een nieuwe GOK-editie schrijft is het van meerwaarde ook een geëigend krachtprogramma in haar boek op te nemen. Dat ondersteunt de nagestreefde adaptaties door het aanpassen van de voeding. Want in het bereiken van een gezonde lichaam én geest zijn voeding en krachttraining twee zijdes van dezelfde medaille.

voeding en krachttraining zijn twee zijdes van dezelfde medaille

Artikelen geschreven door Clemens Vollebergh

Kracht trainen maakt jonger en sterker

Kracht trainen is de beste verjongingskuur, maar ook het beste middel om af te vallen. Bovendien is krachttraining uitstekend voor de hartspier. Maak van krachttrainen echter geen duursport.

De perfecte workout?

tv-presentatrice Olga Commandeur houdt -vanuit commerciële overwegingen en door gebrek aan kennis- haar (oudere) publiek vooral binnen de comfortzone.

Nooit meer spuiten?

Kan leefstijlaanpak de prullenbak in? Medici van Amsterdam UMC claimen een nieuwe ‘verschroeiende’ behandeling van diabetes type 2.

De power van kracht

Na zes jaar krachttraining is dr. Catherine Walter (71) de sterkste vrouw in haar leeftijdsklasse. Haar motto: “Kijk naar waar je toe in staat bent”.

Je Leefstijl Als Medicijn community op Facebook

Word ook lid van een van onze besloten coachingsgroepen onder medische supervisie op Facebook

Besloten Facebookgroep voor mensen met diabetes type 2 die elkaar motiveren hun diabetes om te keren hun met leefstijl als medicijn

Besloten Facebookgroep voor iedereen die wil starten met het ketogeen dieet in combinatie met Intermittent Fasting 

Openbare Facebookgroep voor iedereen die mee wil praten over of meer wil weten op over het onderwerp leefstijl als medicijn in het algemeen.

Sponsoring en Ondersteuning

Het sponsor bedrag tot nu toe: 2.032,20 Euro

steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om in 2019 het aantal mensen met diabetes type 2 terug te dringen.

Uw bijdrage is welkom op bankrekening nummer NL46RABO 0331 9175 13 of via onderstaande knop via geef.nl

 

Facebook pagina Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

De Facebook pagina Leefstijl als Medicijn / Lifestyle as Medicine brengt nieuws en wetenswaardigheden op het gebied van een gezonde leefstijl. Like deze pagina dan ben je altijd op de hoogte van wat er actueel is over het onderwerp leefstijl als medicijn.

Contact opnemen

Deze website is een initiatief van de stichting Je Leefstijl als Medicijn. Heb je vragen of opmerkingen dan kun je ons bereiken via e-mail contact@jeleefstijlalsmedicijn.nl of via onderstaand formulier. Bellen of WhatsApp kan ook op nummer 06 42 44 22 25. Dit is het nummer van Wim Tilburgs, voorzitter van de stichting Je Leefstijl als Medicijn.

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

KvK nummer 72173653 RSIN 859015567

Bankrekening NL 46 RABO 0331 9175 13

Share This