Een holistische kijk op de mens, door de ogen van een huisarts. Seeing the bigger picture.

Eieren met spek

Na mijn uitleg over insulineresistentie zult u begrijpen dat geraffineerde koolhydraten en zetmeel (lees: glucose) de grote boosdoeners zijn waar het gaat om het ontstaan van veel chronische ziekten. Dat heeft overigens niet alleen met insulineresistentie te maken, ook met het versuikeren van deeltjes in onze bloedbaan die we LDL noemen  (dit geldt overigens niet voor álle LDL deeltjes).  Deze kunnen makkelijk in de wand van bloedvaten dringen en daar leiden tot ‘verkalking’ en ontstekingen van de wand. Maar wat eet je ervoor in de plaats? We mochten toch ook al geen vet? Zo blijft er niets over lijkt het.

Prof. Tim Noakes – een van Zuid-Afrika’s meest vooraanstaande wetenschappers, emeritus hoogleraar Bewegingswetenschappen en Sportgeneeskunde — schreef een boek over het belang van de hele dag door koolhydraten eten. Totdat hij zelf — ondanks het feit dat hij marathons liep – diabetes type 2 ontwikkelde. Hij dook de literatuur opnieuw in en kwam uit bij uitvaartondernemer William Banting, die al in de 18e eeuw tot de conclusie kwam dat koolhydraatarm en vetrijk eten de enige echt effectieve manier was om af te vallen. Noakes’ eigen voorgestelde manier van eten bleek zijn diabetes te hebben veroorzaakt! Daarop scheurde hij zijn eerste boek door, bood al zijn lezers zijn excuses aan en hervond zichzelf. Hij schreef opnieuw een boek over voeding: “Koolhydraatarm, Suikervrij, Vetrijk”, dat sinds afgelopen april in de winkels ligt en waarvan in Nederland inmiddels al de vierde druk verkrijgbaar  is. 

‘Vetrijk’ klinkt natuurlijk enorm controversieel. Richtlijnen over de hele wereld beweren immers – op basis van ‘gedegen’ wetenschappelijk onderzoek – dat het eten van vet ongezond is. Met name verzadigde vetten zouden tot een verhoogd cholesterol leiden en een hoog cholesterol leidt tot hart- en vaatziekten. Ergo: het eten van verzadigde vetten zou niet gezond zijn en wordt daarom afgeraden. Ook ons Voedingscentrum en de NHG-standaard CVRM noemt verzadigd vet nog altijd ongezond. Maar is dat ook echt zo?

Is er een relatie tussen het eten van verzadigde vetten en de gezondheid?

Er klinkt meer en meer kritiek op deze Richtlijnen. Zoë Harcombe1 bijvoorbeeld, kwam – na 3,5 jaar graven in alle wetenschappelijk onderzoek dat er bestaat over het eten van verzadigde vetten – tot de conclusie dat er geen enkel bewijs is voor een relatie met hart- en vaatziekten en/of een vervroegde dood en wist op dit onderwerp te promoveren. Zij was de eerste spreker op het 2e Congres voor Leefstijl Geneeskunde dat het NILG onder leiding van Prof. Hanno Pijl van het LUMC in november jl. organiseerde. Ik woonde dat congres bij, hoorde haar aan en kwam tot de conclusie dat hier geen speld tussen te krijgen is.

En ook Nina Teicholz, journalist, kwam bij haar onderzoek dat ze deed vanwege een serie artikelen voor het blad Gourmet, op het spoor van vetten. Ook zij onderzocht de achtergrond en context van de grote studies waarop Richtlijnen over de hele wereld zich baseren. Zij kwam tot de conclusie dat er economische belangen speelden die de geloofwaardigheid van de onderzoeken flink in twijfel trekt. En ook zij kon bij het doorspitten van de onderzoeken geen relatie vinden tussen het eten van verzadigd vet en de diagnose hart- en vaatziekten. Zij schreef hierover “The Big Fat Surprise”, een ware eye-opener en ook al een bestseller.

Aseem Malhotra tenslotte, een vooraanstaand Brits cardioloog, schreef ‘Het Pioppi Dieet. Hierin lees ik: “92% van de artsen wereldwijd gelooft nog altijd dat vetconsumptie kan leiden tot hart- en vaatziekten. En 54% neemt nog altijd onterecht aan dat cholesterol rijke voeding het cholesterol gehalte in het bloed verhoogt.” Malhotra licht vervolgens toe, dat bewijs hiervoor ontbreekt en dat een mediterraan dieet met gezonde vetten (waarmee bedoeld wordt: geen transvetten, maar wel verzadigde en onverzadigde vetten) tot een goede gezondheid leidt. Informatief in dit kader is ook zijn documentaire “The Big Fat Fix”. Mensen die willen afvallen zouden daarnaast veel succes kunnen hebben als zij tevens koolhydraatarm eten.

Dit zijn toch wel drie bijzonder krachtige publicaties. Ik heb dan ook de makers van de NHG-standaarden CVRM en Diabetes Mellitus om hun reactie gevraagd. Hun antwoord was dit: “Het afgelopen jaar heeft het NHG de medicatie paragraaf van de NHG standaard DM herzien. We zijn voornemens binnenkort met de herziening van het deel met de niet-medicamenteuze adviezen te beginnen. De door u aangesneden problematiek zal daarbij ook aan de orde komen.

 

U mag weer eieren met spek eten 

In afwachting van deze herziening is er wat mij betreft vooralsnog géén bewijs voor een relatie tussen het eten van verzadigde vetten en een verhoogd risico op hart-en vaatziekten en een vervroegd overlijden. U mag van mij voorlopig weer eieren met spek2,3 eten!

  1. Zoe Harcombe heeft een BA en MA in economie en wiskunde aan de Cambridge University en een PhD in Public Health Nutrition. Klik hier voor haar wetenschappelijke toelichting.
  2. Als u wilt afvallen, uw vetspectrum of diabetes wilt verbeteren, eet er dan geen brood bij, maar groente.
  3. Ik kies zelf voor spek van een biologisch gehouden varken.

Stay tuned!

Dit artikel is afkomstig van het persoonlijke blog van Lieneke van de Griendt:  www.condor.blog

Het persoonlijke blog van Lieneke van de Griendt

Een holistische kijk op de mens, door de ogen van een huisarts. Seeing the bigger picture.

Keer diabetes om met Je Leefstijl Als Medicijn

Besloten Facebookgroep voor mensen die elkaar motiveren hun diabetes om te keren met leefstijl als medicijn; een pad naar gezondheid, meer energie en welbevinden. We hebben live video's en delen recepten. Veel leden zijn inmiddels medicatievrij en gezond afgevallen.

Wil jij ook je diabetes omkeren met Je Leefstijl Als Medicijn? Word dan geheel vrijblijvend en gratis lid van onze groep.

Deze groep is uitsluitend toegankelijk voor mensen met diabetes type 2.

Leefstijl als Medicijn Ketogeen en IF

Besloten Facebookgroep voor mensen die willen starten met het ketogeen dieet in combinatie met Intermittent Fasting om gezondheidsredenen of om af te vallen.

Sponsoring en Ondersteuning

 

Het sponsor bedrag tot nu toe: 1.402,20 Euro

steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om in 2019 het aantal mensen met diabetes type 2 terug te dringen.

 

Uw bijdrage is welkom op bankrekening nummer NL46RABO 0331 9175 13 of via onderstaande knop via geef.nl

 

Facebook groep Leefstijl als Medicijn Platform

De Facebook groep Leefstijl als Medicijn Platform is een groep waar iedereen mee kan praten leefstijl. Je bent van harte welkom om mee te doen met deze discussie. Je kan zelf onderwerpen of vragen plaatsen maar ook gewoon meelezen met de vele interessante discussies daar.

Facebook pagina Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

De Facebook pagina Leefstijl als Medicijn / Lifestyle as Medicine brengt nieuws en wetenswaardigheden op het gebied van een gezonde leefstijl. Like deze pagina dan ben je altijd op de hoogte van wat er actueel is over het onderwerp leefstijl als medicijn.

Contact opnemen

Deze website is een initiatief van de stichting Je Leefstijl als Medicijn. Heb je vragen of opmerkingen dan kun je ons bereiken via e-mail contact@jeleefstijlalsmedicijn.nl of via onderstaand formulier. Bellen of WhatsApp kan ook op nummer 06 42 44 22 25. Dit is het nummer van Wim Tilburgs, voorzitter van de stichting Je Leefstijl als Medicijn.

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

KvK nummer 72173653 RSIN 859015567

Bankrekening NL 46 RABO 0331 9175 13

Share This