Leefstijlziekten zoals diabetes type 2, obesitas, hoge bloeddruk enzovoorts, maar ook burn-out depressie en nog veel meer kun je omkeren door je leefstijl als medicijn in te zetten.

Hiervoor hebben wij een methode ontwikkeld die gebaseerd is  op de 5 pijlers:

  1. Voeding
  2. Beweging
  3. Stressreductie
  4. Bioritme
  5. Relaties.

Dit artikel behandeld de pijler voeding.

Onze visie op voeding is een combinatie van Banting, LCHF, Keto, Paleo, Real Food. We beseffen heel goed dat het ideale dieet dat voor iedereen werkt niet bestaat. Daarom zal het altijd maatwerk blijven. Echter de methode hieronder is in veel gevallen geschikt voor mensen met ernstige metabole storingen zoals diabetes type 2 ook in een verder gevorderd stadium en ook voor mensen met heel veel overgewicht.

Hoe kun je snel starten met Banting.

Koop de boeken. Begin in ieder geval met het boek “Koolhydraatarm, suikervrij en vetrijk“.

Real Meal Revolutie

In Nederland verscheen het boek eerst onder de titel “De Real Meal Revolutie”. De titel werd later gewijzigd in “Koolhydraatarm, suikervrij en vetrijk“. Er is ook een boek speciaal voor kinderen en het hele gezin getiteld “Super Eten voor Superkinderen“.

De boeken van The Real Meal Revolution zijn geschreven door de ontwikkelaars van het Banting programma professor Tim Noakes en Jonno Proudfoot. Naast recepten waarbij het water je in de mond loopt vind je ook aanvullende informatie over wat Banting is en nog veel meer.

Wordt lid van onze Facebook groepen.

Voor mensen met diabetes wordt lid van de groep Diabetes 2 Doorbreken met Je Leefstijl Als Medicijn

Voor mensen die af willen vallen de groep Kom Verder met Je Leefstijl Als Medicijn

De banting Methode

Voor maar achtergrond informatie over de Banting Methode verwijs ik je naar het artikel Banting de Real Meal Revolutie van Professor Tim Noakes

Rood oranje groen:

De lijstjes die je leven gaan bepalen

De Groene lijst:  Eet naar behoefte:

Groen betekent: Net zoveel eten zoals je wilt, zonder je zorgen te hoeven maken over koolhydraten, omdat de groenten in deze lijst gemiddeld zo een 5 gram koolhydraten per 100 gram bevatten.

Groenten en Fruit:

Alle groene bladgroenten.
(spinazie, kool, sla, etc.).
Alle andere boven de grond groeiende groenten.
Artisjokharten (zeer rijk aan vezels, goed voor je darmflora).
Asperges
Aubergine
Avocado
Bleekselderij
Bloemkool,
Broccoli, (probeer ook eens de supergezonde broccoli kiemen)
Champignon
Courgette
Kool
Lente-ui
Olijven (zeer aanbevolen)
Paprika
Pepers (alle soorten)
Pompoen (behalve flespompoen)
Radijs
Spruiten
Tomaten.

Eiwitten

Als het kan zo natuurlijk mogelijk.

  • Alle vlees bij voorkeur ook orgaanvlees zoals lever
  • gevogelte en wild.
  • Alle vis en zeevruchten.
  • Eieren.

Vetten

  • Alle gesmolten dierlijke vetten
  • Roomboter of ghee
  • Olijfolie
  • Kokosolie
  • Mayonaise (zelfgemaakt op basis van olijfolie)

De rode lijst

Rood betekent:  Nooit meer!

Algemeen:

Elk product met toegevoegde suiker
Chips
Suikerrijke smaakmakers zoals ketchup, marinades en dressings

Producten met gluten

Alle meelsoorten, bloemsoorten
Brood
Graanproducten met gluten
Gerst
Bulgur
Dorum
Einkorn
Rogge
Spelt
Tarwe
Tarwekiemen

Vetten

Margarines

Alle olie op basis van zaden

Koolzaadolie
Saffloerolie
Zonnebloemolie

Diabetes 2 Doorbreken

Dit initiatief is verbonden met ons programma Diabetes2Doorbreken. Hier kun je er meer over lezen. 

 

De pijler voeding - eten en drinken

Onderstaand een aantal blogs waarin het onderwerp voeding centraal staat. Voor het berekenen van wat je dagelijkse calorie en macronutriënten inname ga je naar de voedingswijzer een macro-calculator.

Voor goede receptenboeken en andere leefstijlboeken kijk op onze pagina leefstijlboeken

Gezonde leefstijlboeken

Voeding is maatwerk - Gezonde maaltijdboxen en recepten

De toekomst van voeding en leefstijlgeneeskunde is gepersonaliseerd is een term die we steeds vaker horen. Bedrijven zoals Ekomenu zijn hierin al heel ver.

Zij bieden nu gezonde maaltijdboxen en recepten voor verschillende leefstijlen zoals:

 

Wil jij zelf ook meedenken?

Het platform Leefstijl Als Medicijn heeft openbare groepen op Facebook en LinkedIn voor iedereen die mee wil praten en denken over een gezondere, duurzame en vitale samenleving. Word je ook lid? Je bent van harte welkom!

Lid worden van de Facebookgroep
Leefstijl als Medicijn platform op LinkedIn

Steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om het aantal mensen met diabetes type 2 en andere leefstijlgerelateerde aandoeningen terug te dringen.

Doe een gift
Contact opnemen

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

Pin It on Pinterest