Als we ouder worden verliezen we spiermassa zeker als we minder actief zijn. Bij mensen met diabetes is dit proces zelfs nog versterkt. Echter het vergroten van spiermassa is ontzettend belangrijk bij mensen die veel gewicht willen verliezen of die hun diabetes om willen keren. Spieren zorgen er namelijk voor dat je de glucose in je bloed sneller en beter opgenomen kan worden en ze verhogen ook je basaal metabolisme. 

Renato van Bloemenhuis

Ik ken Renato omdat hij eigenaar was bij CrossFit Helmond waar ik ook heb getraind maar ik kende hem daarvoor ook al heel lang maar dan virtueel via zijn populaire YouTube kanaal Renato Fitness. De filmpjes die Renato daar plaatste zijn ontzettend goed bekeken. Het kanaal heeft inmiddels 2 miljoen weergaven.

Renato heeft erin toegestemd dat ik enkele van zijn video’s met jullie deel via deze blogpost voor de volgers van Je Leefstijl Als Medicijn. Deze filmpjes die ik uitgezocht heb kunnen jullie helpen om een start te maken met de pijler beweging en het opbouwen van spiermassa gewoon vanuit huis.

Tabata project

Het Tabata project is een serie van 30 video’s waardoor je dus een maand lang elke dag een andere Tabata workout kan doen. Een Tabata workout duurt 4 minuten en die worden verdeeld in 8 rondes van 20 seconden werk en 10 seconden rust. 

Blessures voorkomen

Het allerbelangrijkste als je gaat bewegen is uiteraard het voorkomen van blessures want als je geblesseerd bent dan kan je meestal een hele tijd niet sporten dan verlies je veel meer dan die ene herhaling meer. Zeker als je lang niet gesport hebt kunnen deze oefeningen leiden tot blessures. Het is uiteraard altijd beter om als je pas sport om dit onder begeleiding te doen. 

De oefeningen die we hier aangeven zijn slechts om je een idee te geven wat mogelijk is. We zijn als Stichting Je Leefstijl Als Medicijn niet verantwoordelijk als je door het doen van deze oefening een blessure op zou lopen.

Workout zondag: benen, billen buik.

Op zondag doen we de Jumping Jacks en Lunge met twist.

Workout maandag: Push-up en Bicycle Crunch

 

Workout dinsdag: Burpees

De burpee is de moeder van alle bodyweight oefeningen. Maar hij is best heftig dus als je net start met burpees moet je ze misschien aanpassen.

Daarom in de video onder de tabata video 2 aanpassings opties (scaling). Train ze!

 

Workout woensdag: benen, billen buik.

Workout donderdag: buikspieren van staal Plank en Bicycle Crunch

 

Tabata op Vrijdag Burpees en Lunges

Lekker die hartslag wat omhoog brengen

Op zaterdag gaan we stretchen. 

Stretch: Seal Pose en Knee To Chest

Stretchen is belangrijk voor je herstel en flexibiliteit en mobiliteit. Dus hard trainen is ok, maar zonder stretchen en andere herstel technieken wordt het lichaam alleen maar onflexibeler en wordt de kans op blessures en beperkte Range Of Motion groter. Stretchen dus.

Stretch: Samson stretch en Seal Pose

Een actieve herstel tabata: Samson stretch en Seal pose

Je Leefstijl Als Medicijn community op Facebook

Word ook lid van een van onze besloten coachingsgroepen onder medische supervisie op Facebook

Besloten Facebookgroep voor mensen met diabetes type 2 die elkaar motiveren hun diabetes te doorbreken hun met leefstijl als medicijn

Besloten Facebookgroep voor iedereen die wil starten met het ketogeen dieet in combinatie met Intermittent Fasting 

Openbare Facebookgroep voor iedereen die mee wil praten over of meer wil weten op over het onderwerp leefstijl als medicijn in het algemeen.

Sponsoring en Ondersteuning

Het sponsor bedrag tot nu toe: 2.117,20 Euro

steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om in 2019 het aantal mensen met diabetes type 2 terug te dringen.

Uw bijdrage is welkom op bankrekening nummer NL46RABO 0331 9175 13 of via onderstaande knop via geef.nl

Facebook pagina Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

De Facebook pagina Leefstijl als Medicijn / Lifestyle as Medicine brengt nieuws en wetenswaardigheden op het gebied van een gezonde leefstijl. Like deze pagina dan ben je altijd op de hoogte van wat er actueel is over het onderwerp leefstijl als medicijn.

Contact opnemen

Deze website is een initiatief van de stichting Je Leefstijl als Medicijn. Heb je vragen of opmerkingen dan kun je ons bereiken via e-mail contact@jeleefstijlalsmedicijn.nl of via onderstaand formulier. Bellen of WhatsApp kan ook op nummer 06 42 44 22 25. Dit is het nummer van Wim Tilburgs, voorzitter van de stichting Je Leefstijl als Medicijn.

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

KvK nummer 72173653 RSIN 859015567

Bankrekening NL 46 RABO 0331 9175 13

Share This