In het begin ging het goed, maar nu doe ik weer gewoon als anders. Ik denk dat jij wat strenger voor mij moet zijn, Nelleke.

Wil jij wat strenger voor me zijn?

Bij de jonge man die voor me zit, is de moed in de schoenen gezakt. Dat is te zien aan zijn onderuitgezakte houding, zijn vertwijfelde blik en te horen aan zijn zucht.Ik zwijg en hij vertelt verder:

mijn vriendin en ik begonnen fanatiek de koolhydraten uit ons menu te halen. We bakten in de ochtend eieren en namen salades mee naar ons werk. Maar al snel bleek dat niet vol te houden. We werken allebei fulltime en verzinnen in de winkel vaak wat we gaan eten. En weet je Nelleke, brood is zo makkelijk en wat neem ik nu als we pasta willen eten?

Alle vragen en zorgen die hij heeft, komen er in één lange volzin uit.Ik blijf zwijgen, want hij haalt adem voor de volgende:

mijn vriendin zegt: je hebt er niet genoeg last van, daarom doe je er te weinig aan’. Heeft ze daar gelijk in? wil ik weten.

Hij knikt bevestigend. Oef, denk ik ondertussen, hoe vlieg ik dit nu aan? Als de motivatie uit beeld is kun je als diëtist gaan duwen en trekken, mopperen of overtuigen, maar dat is erg uitputtend en helpt vaak niks.

Motivational interviewing – Motiverende gespreksvoering

Beter is het de lessen motivational interviewing uit de kast te halen. Ik ga met hem samen terug naar zijn wensen:

  • hij wil afvallen
  • hij wil er goed uitzien
  • goed passende kleding hebben
  • tevreden zijn over zichzelf

Hoe urgent zijn deze wensen, wil ik vervolgens weten.

Tja, blijkbaar niet zo hoog, bemerkt hij, anders had ik toch nu wel resultaat gezien?

Deze opmerking is voor mij opmaat om over doelen te beginnen. Mijn ervaring is dat mannen doelgericht te werk gaan fijn vinden. Deze jongeman wil getallen hebben en resultaten in kaart krijgen en deadlines halen. Ik leg uit dat hij op twee manieren te werk kan gaan, met een caloriebeperkte- of een koolhydraatbeperkte voeding. Als ik uitleg dat hij met het laatste sneller zijn doel kan bereiken, gaat hij rechtop zitten en zijn ogen twinkelen. De praktische toepassingen kan ik overslaan.

Ja, zegt hij, dat heb je de vorige keer allemaal vertelt en ik moet je bekennen dat ik de recepten nog niet heb ingekeken. Ik snap nu beter wat je eigenlijk bedoelt. Als jij advies geeft, dan moet ik er wel wat mee doen.

Ik leg hem uit dat hij mijns inziens prima heeft gedaan wat ik zei, maar daarbij zichzelf vergeten is. Hij heeft het zich nog niet eigen gemaakt, nog niet bepaald hoe hij zichzelf gaat voeden en wat te doen als er stress of honger in het spel is. Dat ik de strenge diëtist kan gaan spelen of met de stok achter de deur kan gaan slaan,maar dat hij het zelf moet doen.

De rest van het gesprek nemen we alle mogelijke struikelpunten op weg naar zijn doel door en gaat hij gemotiveerd de deur weer uit.

Verschil tussen caloriebeperkt dieet en koolhydraatbeperkt dieet 

Bij een caloriebeperkt dieet beperk je de hoeveelheid energie (calorieën) in je voeding. Vaak door middel van een vetbeperking, want vet bevat de meeste calorieën per gram. Of je beperkt de hoeveelheid calorieën dan minder te eten dan je nodig hebt.

  • Voordeel: je valt af
  • nadeel: honger en kans op onvolwaardige inname (met kans op te kort
    aan vitamines (vooral de vet oplosbare) en mineralen.

Bij een koolhydraatbeperkt dieet (of ketogeen dieet of lowcarb dieet) beperkt je de hoeveelheid koolhydraten (zetmelen en suikers). Je laat producten als brood, aardappelen, pasta, rijst, koek, zoet broodbeleg en snoep staan en eet meer eiwitrijk en vetrijk.

  • Voordeel: je valt af zonder honger
  • je valt af in de taille.
  • Nadeel: kans op tekorten bij een strenge koolhydraatbeperking
  • soms lastig buiten de deur (buffetten, lunches) 

Bij beide diëten is een mogelijk tekort aan vitamines en mineralen op te vangen door een goed multi-vitaminepreparaat te kiezen.

Koolhydraatbeperking praktisch (zelfs voor de mens met weinig tijd): 

  • eieren bakken, roeren of omelet maken
  • volle yoghurt of kwark
  • noten
  • maaltijdsalades
  • maaltijdsoepen
  • curries
  • geroosterde groenten
  • vlees (kant en klare gehaktballen)
  • vis (kant en klare gerookte filets, haring, makreel, vis uit blik)
  • kip (kant en klaar gebakken)
  • rijst van bloemkool maken,
  • pasta van courgette (of kant en klaar kopen)
  • puree van pastinaak, knolselderij of bataat.

Let op, als je kiest voor een ketogeen dieet zijn niet alle groenten geschikt. En wat mijn klant betreft? Hij heeft ervoor gekozen om gebakken eieren mee naar het werk te nemen en restjes warme maaltijd. In het weekend neemt hij -samen met zijn vriendin- tijd om koolhydraatbeperkt brood te maken. Door het per portie in te vriezen, grijpt hij nooit mis.

Teamblog van Dokter Bloem leefstijlklinieken.

Regelmatig verschijnen er blogs van een van teamleden van Dokter Bloem Leefstijlklinieken. 

Voor meer informatie ga naar de website www.dokterbloem.nl

Keer diabetes om met Je Leefstijl Als Medicijn

Besloten Facebookgroep voor mensen die elkaar motiveren hun diabetes om te keren met leefstijl als medicijn; een pad naar gezondheid, meer energie en welbevinden. We hebben live video's en delen recepten. Veel leden zijn inmiddels medicatievrij en gezond afgevallen.

Wil jij ook je diabetes omkeren met Je Leefstijl Als Medicijn? Word dan geheel vrijblijvend en gratis lid van onze groep.

Deze groep is uitsluitend toegankelijk voor mensen met diabetes type 2.

Leefstijl als Medicijn Ketogeen en IF

Besloten Facebookgroep voor mensen die willen starten met het ketogeen dieet in combinatie met Intermittent Fasting om gezondheidsredenen of om af te vallen.

Sponsoring en Ondersteuning

Het sponsor bedrag tot nu toe: 1.272,20 Euro

steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om in 2019 het aantal mensen met diabetes type 2 terug te dringen.

Uw bijdrage is welkom op bankrekening nummer NL46RABO 0331 9175 13 of via onderstaande knop via geef.nl

Facebook groep Leefstijl als Medicijn Platform

De Facebook groep Leefstijl als Medicijn Platform is een groep waar iedereen mee kan praten leefstijl. Je bent van harte welkom om mee te doen met deze discussie. Je kan zelf onderwerpen of vragen plaatsen maar ook gewoon meelezen met de vele interessante discussies daar.

Facebook pagina Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

De Facebook pagina Leefstijl als Medicijn / Lifestyle as Medicine brengt nieuws en wetenswaardigheden op het gebied van een gezonde leefstijl. Like deze pagina dan ben je altijd op de hoogte van wat er actueel is over het onderwerp leefstijl als medicijn.

Contact opnemen

Deze website is een initiatief van de stichting Je Leefstijl als Medicijn. Heb je vragen of opmerkingen dan kun je ons bereiken via e-mail contact@jeleefstijlalsmedicijn.nl of via onderstaand formulier. Bellen of WhatsApp kan ook op nummer 06 42 44 22 25. Dit is het nummer van Wim Tilburgs, voorzitter van de stichting Je Leefstijl als Medicijn.

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

KvK nummer 72173653 RSIN 859015567

Bankrekening NL 46 RABO 0331 9175 13

Share This