Leefstijlarts Melanie Meijer

Mijn naam is Melanie Meijer en ik ben huisarts en leefstijlarts.

Mijn passie is gezondheid in de breedste zin van het woord. Het is mijn overtuiging dat we zelf meer kunnen doen om gezond te blijven. Ik gun het iedereen om te kunnen zijn wie ze zijn, om tot bloei te komen, als ultieme voorwaarde voor gezondheid en geluk. Ik wil mensen leren het zelf te doen.

Curriculum Vitae:
Nyenrode Business Universiteit
Geneeskunde en huisartsenopleiding (Universiteit Utrecht)
Behandelaar Emotional Freedom Techniques (NOVET)
Chi Neng Qigong instructeur Level 1, 2, kinderen (Chi Neng Instituut)
Integrative Medicine en Leefstijlgeneeskunde (Academy for Integrative Medicine)

Dokter BLOEM Leefstijlkliniek

Vanuit Dokter BLOEM® Leefstijlkliniek zie ik mensen die klachten hebben en met hun leefstijl deze willen verminderen of ervan af willen komen. BLOEM is enerzijds een metafoor voor tot bloei komen. Anderzijds is het een acroniem en staat elke letter voor een belangrijk aspect van de leefstijl:

Beweging, Lidmaatschappen, Ontspanning, Eten en drinken en Motieven. De methodiek bevat een aantal technieken die ingezet kunnen worden om onderliggende belemmerende overtuigingen op te ruimen.

Het behandelteam bestaat uit specialisten met een passie voor leefstijl: leefstijlcoaches, diëtisten, fysiotherapeuten en zo nodig worden ook andere disciplines betrokken, zoals de psycholoog of maatschappelijk werker. Vanzelfsprekend vindt er periodiek terugkoppeling plaats naar de eigen huisarts.

Belangrijk bij nieuw gedrag is het volhouden. Onderzoek laat zien dat de meeste mensen ongeveer 2 jaar na de interventie (zoals een dieet) weer zijn teruggevallen in hun oude patroon. Twee zaken krijgen bij ons daarom extra aandacht:

  1. Onderliggende overtuigen die iemand heeft waardoor nieuw gedrag moeilijk is vol te houden. Bijvoorbeeld: ‘het lukt me toch nooit’, ‘iedereen is bij ons te zwaar’, ‘ik ben al jaren bezig, waarom zou het nu wel lukken’.
  2. Het wortelen van dit nieuw gedrag in iemands eigen omgeving, of zorgen voor sociaal contact met gelijkgestemden, waardoor gedrag makkelijker is vol te houden, ook ná die twee jaar.

Hier alvast wat tips:

  • Zorg voor voldoende wilskracht. Deze is het sterkst bij stabiele bloedsuikers. Dat alleen al kan een reden zijn om snelle suikers (snelle koolhydraten) te vermijden en manieren te vinden om te leren omgaan met stress.
  • Zorg voor dagelijks opschoning van je emoties. Emoties horen bij het leven, ervaar ze en laat ze gaan. Als emoties gaan vastzitten, zoals tandplak na een maaltijd, kan dit op termijn klachten geven. Er zijn meerdere manieren om je binnenste ‘te poetsen’, zoals je ook dagelijks je tanden poetst.
  • Het aanleren van nieuw gedrag heeft meestal een week of zes nodig, en werkt het beste als je dit met 6-7 personen doet. Samen zelf doen, samen sterk!

www.dokterbloem.nlgezond@dokterbloem.nl

Teamblog van Dokter Bloem leefstijlklinieken.

Regelmatig verschijnen er blogs van een van teamleden van Dokter Bloem Leefstijlklinieken. 

Voor meer informatie ga naar de website www.dokterbloem.nl

Share This