In ketose blijven is niet gemakkelijk. Dat schrijft Amanda C. Hughes in het voorwoord van Het keto-dieet compleet. Dat komt vooral door haar familieleden die nog steeds niet begrijpen waarom ze in het weekend bij een avondmaaltijd het brood weglaat. Diëten doe je (in Italië) immers niet in het weekend. Tegelijkertijd is Hughes door het afkicken van koolhydraten zo sterk geworden dat het haar geen moeite meer kost donuts en aardappelpuree te laten staan. Ketogeen is niet voor even. Amy Ramos, auteur van Het keto-dieet compleet, neemt haar lezers bij de hand. Ze legt uit waarom Ketogeen eten gebaseerd is op een lagere consumptie van koolhydraatrijke voedingsmiddelen en adviseert vrienden en familieleden te informeren wanneer je start met het volgen van ketogene leefregels; en vergeet ook de huisarts niet. Het duurt vier tot acht weken duurt voor het lichaam zich volledig aan ketose heeft aangepast.

“Als is het maar 15 minuten per week”

In ketose gaan omvat volgens Ramos vijf stappen: de bezem door de voorraadkast halen, opnieuw boodschappen leren doen, aanvullingen aanschaffen op de keukenuitrusting, een maaltijdplan maken en beweging. Deze laatste stap is wel erg laagdrempelig omschreven: “Elke vorm van beweging, ook al is het maar 15 minuten per week, is beter dan helemaal geen beweging.” Daar had toch wel een steviger doelstelling mogen staan. Ook het adviseren van krachttraining is niet aan Ramos besteed: de keuze voor en onderbouwing van de door haar voorgestelde oefeningen ontbreekt.

Geen uithongering

Het voordeel van ketogeen eten vindt Ramos dat je jezelf niet hoeft uit te hongeren en geen producten hoeft te eten waar kraak noch smaak aan zit. Dat maakt het volhouden van andere diëten vaak zo lastig. Ramos legt dat goed en overtuigend uit. Ze beschrijft eenvoudige, heerlijke recepten met mooie bijbehorende foto’s. Ik denk dat de doelgroep veel steun heeft aan dit boek omdat het de belofte van gids waarmaakt.

[bol_product_links block_id=”bol_5c0579dc3ea5d_selected-products” products=”9200000095348498″ name=”clemensketo” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”350″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Artikelen geschreven door Clemens Vollebergh

Waarom je Tim Noakes moet kennen

Waarom je Tim Noakes moet kennen

Professor Tim Noakes is emeritus hoogleraar in sport- en bewegingswetenschappen Hij zet vraagtekens bij de oorzaken van obesitas, hart- en vaatzieken enz.

Kracht trainen maakt jonger en sterker

Kracht trainen maakt jonger en sterker

Kracht trainen is de beste verjongingskuur, maar ook het beste middel om af te vallen. Bovendien is krachttraining uitstekend voor de hartspier. Maak van krachttrainen echter geen duursport.

Van eetlust naar eetrust

Van eetlust naar eetrust

Koolhydraatbeperkte voeding is een pijler van gezonde leefstijl. Diëtiste Yvonne Lemmers schreef Grip Op Koolhydraten met snelle en makkelijke weekmenu’s.

De perfecte workout?

De perfecte workout?

tv-presentatrice Olga Commandeur houdt -vanuit commerciële overwegingen en door gebrek aan kennis- haar (oudere) publiek vooral binnen de comfortzone.

Nooit meer spuiten?

Nooit meer spuiten?

Kan leefstijlaanpak de prullenbak in? Medici van Amsterdam UMC claimen een nieuwe ‘verschroeiende’ behandeling van diabetes type 2.

De power van kracht

De power van kracht

Na zes jaar krachttraining is dr. Catherine Walter (71) de sterkste vrouw in haar leeftijdsklasse. Haar motto: “Kijk naar waar je toe in staat bent”.

Wil jij zelf ook meedenken?

Het platform Leefstijl Als Medicijn heeft openbare groepen op Facebook en LinkedIn voor iedereen die mee wil praten en denken over een gezondere, duurzame en vitale samenleving. Word je ook lid? Je bent van harte welkom!

Lid worden van de Facebookgroep
Leefstijl als Medicijn platform op LinkedIn

Steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om het aantal mensen met diabetes type 2 en andere leefstijlgerelateerde aandoeningen terug te dringen.

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

Samenwerkingspartners

Deze website is mede mogelijk dank zij onze partners.

Ekomenu Maaltijdboxen Kook gezonde gerechten die perfect passen bij jouw leefstijl.

Ancora.health Het preventieve gezondheidsplan gebaseerd op jouw data.

Vriendenloterij Doe mee en steun stichting Je Leefstijl Als Medicijn.

 

Ekomenu
Ancora Health
Vriendenloterij Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Pin It on Pinterest