Een holistische kijk op de mens, door de ogen van een huisarts. Seeing the bigger picture.

Insulineresistentie ziek zijn zonder dat je het weet

Ik vind dit een groot onderwerp. Omdat dit over een aandoening gaat die veel mensen hebben, zonder dat ze het weten (in Amerika 1:3 mensen). Met alle mogelijke gevolgen van dien. Ik ga het spreiden over 2 blogjes, anders wordt het teveel informatie tegelijk.

Eerst een korte inleiding.

Onze voeding bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Dit worden de macronutriënten genoemd, de ‘grote’ voedingsstoffen. Onze voeding behoort ook kleinere voedingsstoffen te bevatten, deze worden de micronutriëntengenoemd. Dit zijn de vitamines, mineralen en sporen-elementen. Ik kom hier in een later blogje nog op terug. 

Koolhydraten worden in de maag en de twaalfvingerige darm afgebroken tot glucosemoleculen. Glucose wordt ook wel suiker genoemd, maar is niet helemaal hetzelfde als ons tafelsuiker. Tafelsuiker (saccharose) bestaat uit glucose en fructose. 

Glucose is dus één van onze brandstoffen. Een gezond lichaam gebruikt glucose voor kortdurende, snelle acties, omdat glucose het makkelijkst en snelst te verbranden is. De vetten worden verbrand voor de rest van de dagelijkse activiteiten. Als die voorraden op zijn, of in tijden van heftige stress, kan het lichaam ook eiwitten gebruiken. 

Als we suiker willen kunnen gebruiken voor de spoedacties (bijvoorbeeld in acute stress situaties zoals gevaar) is het wel handig als we hier een voorraadje van hebben, want er is dan geen tijd om nog even snel iets te eten. We slaan glucose dan ook op en wel vooral dáár waar we dat het hardste nodig hebben: in de spieren. In de vorm van glycogeen. Tenzij we heel veel of vaak op de dag glucose binnenkrijgen. Dan raken de spieren vol, maar weggooien doen we niet graag, dus maken we er… vet van. En dat vet wordt in de lever, rond de organen en ook buiten de buikwand opgeslagen. Rompvet dus.

Insuline is een hormoon dat in de alvleesklier wordt aangemaakt zodra er koolhydraten/suikers gegeten worden. (De alvleesklier ligt bovenin de buik, achter de maag.) Het lichaam wil de bloedsuikerspiegel namelijk altijd zo constant mogelijk houden en insuline helpt de glucose de cellen in te krijgen. Het stimuleert ook de vetaanmaak, daarmee verdwijnt de glucose tenslotte óók uit de bloedbaan. Als de suikers in de cellen zijn opgenomen, krijgt de alvleesklier een seintje dat de insulineproductie weer mag stoppen.

Als je nu veel en vooral ook vaak (vooral geraffineerde) koolhydraten eet, maakt je alvleesklier dus alsmaar insuline aan. En dat blijkt nu niet gezond te zijn. Want daarvan raken de cellen ongevoelig voor insuline, ze worden insulineresistent (IR). En daardoor kan de glucose de cel niet meer in, wordt het alleen nog maar omgezet in vet (daar komen onze buikjes vandaan) en de alvleesklier krijgt niet meer het signaal dat de productie mag stoppen.

Wat is daar nou allemaal erg aan?

Op een bepaald moment lukt het niet meer om de overtollige suikers te verwerken en dan stijgt de bloedsuikerspiegel. Dan is er sprake van suikerziekte, oftewel diabetes mellitus (type 2). Het lichaam wil nog steeds van de suiker af en daarom wordt de glucose dan via de urine geloosd, de persoon gaat meer plassen en krijgt dus ook meer dorst.*
Behalve een verhoogd risico op het krijgen van diabetes, blijkt dat IR óók gerelateerd is aan een verhoogd risico op het krijgen van diverse vormen van kanker (blaas, borst, darm, cervix, alvleesklier en baarmoeder)**. Omdat IR het vermogen van het lichaam om kankercellen te doden afremt en ondertussen de tumor van veel brandstof voorziet, namelijk hoge bloedsuikerspiegels.

Hoe herkennen we insulineresistentie? Dit zijn verschijnselen die geassocieerd zijn met IR:
  • Hongeraanvallen tussen de maaltijden door (je hebt altijd iets te eten bij je, voor de zekerheid)
  • Extreem moe of slaperig worden na de maaltijd
  • Menstruatieklachten: onregelmatig, wegblijven of juist veel- en of vaak menstrueren, veel pijn tijdens de menstruatie.
  • Moeilijk zwanger raken
  • Acné
  • Alsmaar moe zijn
  • Soms ineens een beetje wazig zien, of een onhelder gevoel in je hoofd
  • Huidaanhangseltjes
  • Eczeem op de hoofdhuid
  • Middelomtrek is groter dan ongeveer de helft van je lengte, of groter dan de omvang van je heupen. Maar, let op: ook slanke mensen kunnen IR zijn, de zogenaamde TOFI: Thin on the Outside, Thick on the Inside, (Dun van buiten, dik van binnen).
  • Donkere plekken op de huid, vooral in de nekplooi, oksels, buik-en flankplooien (acanthosis nigricans)
  • Leververvetting
  • Gezichtsbeharing, meer dan normaal voor jouw cultuur
  • Er lijkt ook een relatie te bestaan met het groeien van de prostaat
Wanneer heb je een verhoogd risico om insulineresistent te worden (of zijn)?
  • Ouders met diabetes type 2
  • Vaak en veel (‘snelle / geraffineerde’) suikers eten
  • Overgewicht (vooral het hebben van rompvet)
  • Veel zitten, weinig bewegen
  • Roken
  • Slaapstoornis
  • Hindoestaanse komaf
  • Chroomtekort*** (volgens het voedingscentrum is dat in NL zeldzaam)

Wat kun je doen om IR te genezen?

Deze drie dingen tezamen (en dus niet slechts 1 van de drie****, al moet je jezelf de tijd gunnen om ze alledrie in je systeem te krijgen):

  • Lage koolhydraatinname: zie hieronder
  • Geen tussendoortjes: tussen ontbijt en lunch -en lunch en diner- een uur of vijf niks, alleen drinken (koffie liefst vlak binnen een uur na de maaltijd, verder (liefst groene) thee en water. En na het diner tot aan het ontbijt niks eten en alleen koffie, water of thee drinken. Dit wordt intermittend fasting genoemd. Dan komt er een moment dat je denkt: nu móet ik iets eten. Mis. Dat móet je niet, want je hebt brandstof genoeg opgeslagen liggen. Ga even een half uurtje liggen en het gevoel verdwijnt vanzelf. Na een week zijn deze momenten vaak al over, hoor ik van de mensen die hiermee aan de slag gaan.
  • En, jawel, krachttraining: Voor de mensen die niet gewend zijn om te sporten: zie mijn eerdere blogje voor tips. Degenen die wel gewend zijn te sporten adviseer ik, gedurende 10-20 minuten, kortdurende (30-45 sec), intensieve krachtsinspanning te verrichten, met intervallen (15-20 sec). Dit wordt ook wel High Intensity Interval Training genoemd (HIIT). Je kunt hiervan allerlei voorbeelden vinden op You Tube.
Hier zitten ze in, de suikers / koolhydraten:
  • Limonade, vruchtensappen (wel het hele fruit eten, maar dus niet meer dagelijks persen en als je het al wilt blijven doen, neem dan niet meer dan 1 sinaasappel. Dit heeft nog een andere reden: in fruit zit fructose. Dat kunnen we maar beperkt afbreken, de rest verdwijnt ook al zo het buik-en levervet in. In een flesje jus d’orange zit al gauw het sap van drie of meer sinaasappelen.)
  • Grote hoeveelheden alcohol
  • Rijst, aardappelen, pasta, brood
  • Bewerkt (=geraffineerd) voedsel (je herkent niet meer hoe het groeide)
  • Voedsel met veel zetmeel erin (https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/zetmeel.aspx)
  • Zuivel (want dat is galactose en dat is ook een suiker)

Nou, dit is het even voor nu. Een hoop informatie! Een aardige herhaling van/ aanvulling op dit alles is te zien in dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=571H-RPxNNs.

Tip: That Sugarfilm, op Netflix. Je bent daarna voorgoed genezen van het frequent willen eten van suikers.

Wordt vervolgd!

*Hier komt de naam diabetes mellitus vandaan. ‘Dia’ is Grieks voor ‘door’, ‘betes’ komt van het Oud Griekse ’baino’ wat ‘gaan’ betekent. ‘Mellitus’ is Latijn voor honingzoet. Diabetes mellitus betekent dus zoiets als ‘zoete doorgang’.

**IR en kanker https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3595327/

***IR en chroom https://www.ntvg.nl/artikelen/chroom-en-insulineresistentie/volledig en ook https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/chroom.aspx

****Bewegen én voeding https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3835728/

 

Dr. Joseph Kraft het verband tussen diabetes en hart en vaatziekten

Deze video zou eigenlijk verplicht materiaal moeten zijn voor elke arts. Dr. Kraft laat zien dat hij diabetes minstens 10 jaar eerder kan diagnosticeren dan dat we nu doen. En dat in die 10 jaar de diabetes (insuline resistentie) al begint met het aanbrengen van schade aan je kleine bloedvaten.

Het persoonlijke blog van Lieneke van de Griendt

Een holistische kijk op de mens, door de ogen van een huisarts. Seeing the bigger picture.

Diabetes Reset met Je Leefstijl Als Medicijn

Besloten Facebook groep voor mensen die hun diabetes om willen keren met leefstijl als medicijn daarbij elkaar te motiveren en te steunen op dit pad naar gezondheid, meer energie en welbevinden. Enkele malen per week beantwoord ik ook vragen van de leden door middel van live video-sessies.

Keer diabetes om met Je Leefstijl Als Medicijn

Besloten Facebook groep voor mensen die hun diabetes om willen keren met leefstijl als medicijn daarbij elkaar te motiveren en te steunen op dit pad naar gezondheid, meer energie en welbevinden. We hebben live video's maar ook delen we recepten en motiveren en steunen we elkaar. Veel leden zijn inmiddels medicatievrij en zijn daarnaast ook flink afgevallen.

Wil jij ook je diabetes omkeren met Je Leefstijl Als Medicijn wordt dan geheel vrijblijvend en gratis lid van onze groep.

Deze groep is uitsluitend toegankelijk voor mensen met diabetes type 2.

Sponsoring en Ondersteuning

Het sponsor bedrag tot nu toe: 1.860 Euro

steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

 

Help ons om in 2019 het aantal mensen met diabetes type 2 met 100.000 te verlagen.

 

Uw bijdrage is welkom op bankrekening nummer NL46RABO 0331 9175 13

Facebook groep Leefstijl als Medicijn Platform

De Facebook groep Leefstijl als Medicijn Platform is een groep waar iedereen mee kan praten leefstijl. Je bent van harte welkom om mee te doen met deze discussie. Je kan zelf onderwerpen of vragen plaatsen maar ook gewoon meelezen met de vele interessante discussies daar.

Facebook pagina Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

De Facebook pagina Leefstijl als Medicijn / Lifestyle as Medicine brengt nieuws en wetenswaardigheden op het gebied van een gezonde leefstijl. Like deze pagina dan ben je altijd op de hoogte van wat er actueel is over het onderwerp leefstijl als medicijn.

Contact opnemen

Deze website is een initiatief van de stichting Je Leefstijl als Medicijn. Heb je vragen of opmerkingen kan je ons bereiken via e-mail contact@jeleefstijlalsmedicijn.nl of via onderstaand formulier. Bellen of WhatsApp kan ook op nummer 06 42 44 22 25. Dit is het nummer van Wim Tilburgs de voorzitter van de stichting Je Leefstijl als Medicijn.

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

KvK nummer 72173653

Bankrekening NL 46 RABO 0331 9175 13