Hoe zit je nu op je stoel?

Ik bedoel het letterlijk. Voel je hoe je nu op je stoel zit? Zit je met een rechter rug? Hang je in je wervels? Nee niet anders gaan zitten! Voel eerst even. Waarom zit je zo? Voel even goed wat deze houding met je doet. Voel je je benen? Voel je je rug? Ja? Waar dan?
Hoe laat deze houding je verder voelen? Krijg je energie van deze houding? Heb je te weinig kracht om rechtop te blijven zitten? Of zit je al te lang? Wordt het tijd om weer even de gang door te lopen of een trap te nemen?
Oké, nu mag je je houding aanpassen. Ga maar zitten zoals je zelf ook wel weet dat je zou moeten zitten. Hoe voelt dat? Beter! Waarom zat je dan zo? Oh ja, aandacht. Je was even afgeleid door het beeldscherm. Dat is ook zo.

Hoe zit het met je voeding?

En voeding dan? Hoe ‘zit’ je met je voeding? Hang je daar ook in je wervels? Heb je kracht genoeg om een goede houding aan te nemen? Of doe je wat je altijd doet omdat dat nou eenmaal de ‘minste’ energie vraagt (en het meest (lege) energie levert)?

Ik geloof in het zelf herstellend vermogen van het lichaam. Het lichaam wil gezond blijven. Het miljoen jaar oude, en zeer verfijnde, systeem groeit alleen niet zo hard als de aandacht economie. Dat verfijnde systeem dat je lichaam heeft om jou te vertellen wat er speelt is onhoorbaar tussen al die enorme prikkels van buitenaf.

Ik vind het niet raar dat we voedingsmiddelen gebruiken die voornamelijk zoet, zout of zuur zijn. Die ervaar je immers zo duidelijk dat je er weinig focus voor hoeft te hebben om ze te ervaren. Ik snap trouwens ook wel dat het niet te veel gedoe moet zijn om het te verwerken (koken en verteren). ‘Jij’ en je lichaam zijn al druk genoeg met andere dingen zoals stress en de boel een beetje in balans houden.

Een ongezond westers eetpatroon of leefpatroon?

Eigenlijk is een “ongezond” westers eetpatroon een prachtige oplossing voor een situatie waarin geen ruimte is voor “moeilijk” eten en weinig balans. Als in je lichaam een alarm wordt afgegeven (door bijvoorbeeld die deadline, dat nieuwsbericht of de zorg om je kind), dan kan je maar beter zo snel mogelijk de best beschikbare brandstof beschikbaar hebben zodat je snel kan schakelen. Hallo bewerkte producten!

Wauw… het eetpatroon is dus de oplossing van ons lichaam voor ons leefpatroon. Wat zullen we aanpakken? De rug ontlasten, de pijn stillen, zodat we geen last hebben, of onze spieren versterken, zodat we zelf rechtop kunnen staan?

Achterhalen hoe zit jij er bij?

Zelf heb ik bijgehouden waarom ik eet zoals ik eet. Om te achterhalen ‘hoe ik erbij zit’. Als een soort helikopterview heb ik mijn eigen gedrag bekeken. Zonder oordeel en zonder te interveniëren. Gewoon doorgaan zoals ik dat altijd doe, maar nu met mijn eigen ogen over mijn schouder. Dat gaf veel inzicht. Ik kwam erachter dat ik at als ik moe was. Dat ik slecht voor mijzelf zorg in de ochtend/begin middag omdat ik stress had voor deadlines. Ik kwam erachter dat ik mijn visie op ‘goede voeding’ totaal niet zelf waar kon maken omdat ik veel te belast was door drukte van allerdag. Tijd om weer eens mijn waardes op een rijtje te zetten. Weer even terug te gaan naar het stellen van prioriteiten en een planning te maken.

Rechtzitten door aandacht en een plan

Ik heb opgeschreven wat mijn waardes zijn als het gaat over mijn leefstijl en wat mijn waardes zijn als het gaat om mijn voeding(spatroon). Deze heb ik op mijn koelkast geplakt. Daarna ben ik een plan gaan bedenken. Ik heb gekozen om een standaard weekmenu te maken voor de week zodat ik daar niet over na hoef te denken en toch voldoe aan mijn eigen “voedingsnorm”. Dat gaf rust. Ik weet namelijk dat ik beter en efficiënter werk als ik goed gevoed ben. Dan komt er gewoon meer en beter werk uit mijn handen.

Gewoon weer even recht gaan zitten door aandacht en een plan.

Wanneer maak jij deze week ruimte om weer te (her)ijken? Neem ergens deze week even de tijd voor jezelf.

Mathias Fluit, diëtist en leefstijlcoach bij Dokter BLOEM® Leefstijlkliniek

Teamblog van Dokter Bloem leefstijlklinieken.

Regelmatig verschijnen er blogs van een van teamleden van Dokter Bloem Leefstijlklinieken. 

Voor meer informatie ga naar de website www.dokterbloem.nl

Je Leefstijl Als Medicijn community op Facebook

Word ook lid van een van onze besloten coachingsgroepen onder medische supervisie op Facebook

Besloten Facebookgroep voor mensen met diabetes type 2 die elkaar motiveren hun diabetes te doorbreken hun met leefstijl als medicijn

Besloten Facebookgroep voor iedereen die wil starten met het ketogeen dieet in combinatie met Intermittent Fasting 

Openbare Facebookgroep voor iedereen die mee wil praten over of meer wil weten op over het onderwerp leefstijl als medicijn in het algemeen.

Sponsoring en Ondersteuning

Het sponsor bedrag tot nu toe: 2.117,20 Euro

steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om in 2019 het aantal mensen met diabetes type 2 terug te dringen.

Uw bijdrage is welkom op bankrekening nummer NL46RABO 0331 9175 13 of via onderstaande knop via geef.nl

Facebook pagina Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

De Facebook pagina Leefstijl als Medicijn / Lifestyle as Medicine brengt nieuws en wetenswaardigheden op het gebied van een gezonde leefstijl. Like deze pagina dan ben je altijd op de hoogte van wat er actueel is over het onderwerp leefstijl als medicijn.

Contact opnemen

Deze website is een initiatief van de stichting Je Leefstijl als Medicijn. Heb je vragen of opmerkingen dan kun je ons bereiken via e-mail contact@jeleefstijlalsmedicijn.nl of via onderstaand formulier. Bellen of WhatsApp kan ook op nummer 06 42 44 22 25. Dit is het nummer van Wim Tilburgs, voorzitter van de stichting Je Leefstijl als Medicijn.

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

KvK nummer 72173653 RSIN 859015567

Bankrekening NL 46 RABO 0331 9175 13

Share This