Dokter Yvo Sijpkens – internist en specialist in leefstijlgeneeskunde

Dr. Yvo Sijpkens internist en medisch adviseur van Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Foto gemaakt door Leon Geraedts, iov Hartpatiënten Nederland.

Dr. Yvo Sijpkens is internist bij het Haaglanden Medisch centrum. Zijn focus ligt op hoge bloeddruk, diabetes, chronische nieraandoeningen en cardiovasculair risico-management. Sinds januari 2008 is Yvo werkzaam bij het HMC. Daarvoor was hij ruim 13 jaar werkzaam als internist-nefroloog bij het Leids Universitair Medisch Centrum LUMC waar hij ook zijn studie geneeskunde en zijn doctoraal heeft gedaan.

Leefstijlgeneeskunde waaronder ook het toepassen van LCHF (Low Carb High Fat) en het ketogeen dieet hebben zijn bijzondere aandacht. Daarom zijn we als Stichting Je Leefstijl Als Medicijn enorm blij dat dokter Yvo Sijpkens erin heeft toegestemd om als een van onze medisch adviseurs betrokken te zijn bij Stichting JLAM.

Hoofdredacteur FocusVasculair

Yvo Sijpkens is ook de hoofdredacteur van FocusVasculair.

FocusVasculair is een onafhankelijk en praktijkgericht nascholingsconcept over interdisciplinaire vasculaire geneeskunde. 

Door het veelvuldig voorkomen van comorbiditeit bij de vasculaire patiënt wordt het steeds relevanter om over de grenzen van het eigen vakgebied heen te kijken en meer inzicht te verkrijgen in elkaars expertise. FocusVasculair biedt nascholing op hoog niveau, waarin de zorg rond de vasculaire patiënt vanuit verschillend specialistisch perspectief wordt belicht.FocusVasculair geeft hiermee invulling aan de vraag naar praktische kennis over diagnostiek en behandeling van de vasculaire patiënt.

FocusVasculair is bestemd voor alle specialisten die dagelijks te maken hebben met de vasculaire patiënt en die willen leren van verschillende Nederlandse specialisten op andere indicatiegebieden.

Een van de artikelen die te vinden is bij FocusVasculair is geschreven door Dr. Sijpkens tezamen met Drs. Sharita Ramautar internist-endocrinoloog bij het Haaglanden Medisch Centrum.

Koolhydraten, hyperinsulinemie en het insulineresistentiesyndroom

Samenvatting van dit artikel.

De afgelopen 50 jaar is consumptie van bewerkt voedsel met geraffineerde koolhydraten sterk toegenomen en is het gebruik van verzadigd vet afgenomen.

Door een verstoorde balans tussen honger en verzadiging en het alom beschikbare voedselaanbod worden steeds meer tussendoortjes gebruikt. Glucose- en insulinespiegels kunnen daardoor een groot deel van de dag verhoogd zijn, wat bijdraagt aan vetopslag en het ontstaan van insulineresistentie (IR). IR is vaak jaren subklinisch aanwezig, voordat viscerale obesitas en diabetes mellitus type 2 ontstaat. Leververvetting met een atherogeen lipidenprofiel draagt bij aan atherosclerotisch vaatlijden.

De behandeling bestaat primair uit gevarieerde voeding met natuurlijke vetten, eiwitten en slechts een beperkte hoeveelheid vezelrijke complexe koolhydraten. Door maximaal drie keer per dag te eten kan het lichaam overgaan op vetverbranding, waarbij ketonen als brandstof worden gebruikt. Deze aanpassing in de voeding biedt kansen voor betere preventie en behandeling van diabetes mellitus type 2 en atherosclerotisch vaatlijden en zal naar verwachting voor een sterke reductie in zorgkosten en gebruik van medicatie zorgen.

In de nabije toekomst komen we met een blogpost met meer inhoud uit dit zeer interessante artikel in FocusVasculair.

Tot die tijd kan je het gehele artikel als pdf lezen via deze link.

Gevraagd en ongevraagd advies.

Tijdens ons overleg met Yvo waarin we spraken over zijn rol als medisch adviseur gaf hij aan dat hij ons met alle plezier gevraagd en ongevraagd van advies zal voorzien.

 

Gevraagd advies aan Yvo: Hoge nuchtere bloedglucosewaardes

Ik heb aan Yvo en andere deelnemers van onze RvA de volgende vraag gesteld.

Hoe het zit met de nuchtere suikerwaardes van mensen in een omkeerproces. Ik blijf bij onze deelnemers en ook mezelf toch altijd een verhoogde nuchtere waarde zien. Wat is de nuchtere waarde van een gezonde persoon en waarom is het zo moeilijk om deze te herstellen?
 
Wat zou je kunnen doen om deze te verbeteren en wat is een waarde die je aan moet houden als streefwaarde voor een omgekeerde diabetes patiënt.
 
Waarom blijven deze waardes verhoogd?

Bekende vraag Wim, goed om hier uitleg over te geven.

 
Internistisch gezien gaat het om de dd (differentiaaldiagnose of differentiële diagnose) van een hoge bloedsuiker in de ochtend
 
Defenitie: glucose > 6 mmol/l
 
DD hoge nuchtere bloedsuiker:
  • Fysiologisch;
    dawn fenomeen, glucose stijging vroeg in de ochtend onder invloed van cortisol, adrenaline, glucagon en groeihormoon, in normale omstandigheden niet boven 5.5mmol/l?
  • Pre-diabetes / hyperinsulinemie / pathologische insuline resistentie zonder ketose: hoge ochtend glucose omdat gluconeogenese door de lever onvoldoende geremd wordt.
  • LCHF/ketose: door vetverbranding hebben spieren bij opstaan minder glucose nodig (fysiologische insuline resistentie), dus geen verbruik, glucose is rond de 6 in de ochtend en daalt pas bij eten, bij vasten bijvoorbeeld pas bij de lunch, en in de loop van de dag verder naar 4-5 mmol/l
 
Advies:
Bij dalend of stabiel A1c geen zorgen maken om hogere glucosewaarden in de ochtend, nuchtere insuline spiegel komt wel naar beneden waardoor ook HOMA-IR verbetering laat zien!
Het is juist een goed teken en verklaart het ontbreken van honger in de ochtend waardoor IF (periodiek vasten bijv. overslaan ontbijt) logisch en eenvoudig wordt. Mede door aandacht aan de andere factoren (stress etc.) daalt de nuchtere glucose in de loop van de tijd ook wel enigszins.
 
Internist Yvo Sijpkens Niet zout is de boosdoener maar suiker

Internist Yvo Sijpkens Niet zout is de boosdoener maar suiker

Zout krijgt nu de schuld bij chronische ziektes, terwijl suiker de grote boosdoener is. De voedingsindustrie heeft steeds meer producten gemaakt die laag in vet zitten, maar wél veel bewerkte suiker, zaadoliën en zout bevatten. Alleen in deze combinatie kan zout bijdragen aan een hoge bloeddruk, terwijl dit niet het geval is bij gewoon zoutgebruik op een eitje of stuk vlees.”

Lees het artikel op ons blog

Er zijn maar weinig mensen metabool gezond

Yvo Sijpkens in de Oersterk Podcast met Richard de Leth

Ik citeer uit de tekst onder de video van Oersterk.nu:

– hoe hij steeds meer als specialist van nazorg richting voorzorg is bewogen

– het combineren van medicijnen en leefstijlmaatregelen

– een radicale kentering in 2018 door een traject met één nierpatiënte

– leefstijl in plaats van een dieet (met grotere effecten dan medicatie)

– zijn bloedsuikerspiegel die ook verhoogd bleek (wat hem pre-diabeet maakte terwijl hij gezond leefde)

– koolhydraatbeperking als medicijn, ook in zijn eigen leven – grondoorzaken van chronische aandoeningen, waaronder het voedingspatroon – de onterechte angst voor vetten (waardoor we steeds meer koolhydraten zijn gaan eten)

– hoe je weer in de vetverbranding kunt komen – zijn dagmenu om het hormoon insuline laag te houden

– een verleidende pot drop op zijn polikliniek (waar hij nu makkelijk langs kan lopen)

– metabole ontregeling als rode loper naar een welvaartsziekte

– bloedvetten en wat ze over jouw gezondheid vertellen

– verslavingen aan zoet bij kinderen (waar ouders onbewust al veel fout programmeren)

– het ketogeen dieet versus therapeutische koolhydraatbeperking

– de relatie tussen het hormoon cortisol – dus stress – en insuline

– het verspreiden van een gezondheidsvirus via mond-tot-mond en via gezinnen

– symptoombestrijding en dweilen met de kraan open

– hoe het volgen van De Schijf van Vijf zorgt voor een veel te grote inname van koolhydraten

– gezonde variaties in plaats van brood

– zijn holistische aanpak en wonderbaarlijke verbeteringen bij patiënten

– natuurlijke interventies en veiligheid

– staan op de schouders van reuzen

– metabole gezondheid en de 4 C’s (Connections, Contribution, Coping en Cook)

– toenemende behoefte aan leefstijlkennis onder geneeskunde-studenten en jonge artsen

– genieten van een (ongezond) toetje

– eten volgens de seizoenen en de kracht van bottenbouillon

– hoe hij balans houdt met activiteiten die zijn parasympaticus stimuleren

– wat hij zou doen als hij minister van Leefstijl & Preventie zou worden

Covid 19 Coronavirus Yvo Sijpkens De positieve effecten val Leefstijl om je afweer te verhogen

Covid 19 De positieve effecten van Leefstijl om je weerstand te verhogen

Een artikel op onze nieuwe blog met daarin Yvo Sijpkens met daarin 10 tips om je weerstand te verhogen door middel van je leefstijl waardoor je in veel gevallen minder risico hebt op ernstige complicaties bij een besmetting met dit Coranvirus.

Lees het artikel op ons nieuwe blog

Video over de toepassing van leefstijlgeneeskunde

Tijdens deze lezing gehouden in Den Haag voor het Geneeskundig Gezelschap 's Gravenhage op 12 sept 2019 legt Dr. Yvo Sijpkens uit dat we door toepassing van de leefstijlgeneeskunde een betere zorg kunnen krijgen met minder complicaties en dat tegen veel lagere kosten.

 

Meer artikelen geschreven door of over Yvo Sijpkens

Voor een overzicht van alle artikelen ga dan naar ons Leefstijl als Medicijn blog.

 

Wil jij zelf ook meedenken?

Het platform Leefstijl Als Medicijn heeft openbare groepen op Facebook en LinkedIn voor iedereen die mee wil praten en denken over een gezondere, duurzame en vitale samenleving. Word je ook lid? Je bent van harte welkom!

Lid worden van de Facebookgroep
Leefstijl als Medicijn platform op LinkedIn

Steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om het aantal mensen met diabetes type 2 en andere leefstijlgerelateerde aandoeningen terug te dringen.

Doe een gift
Contact opnemen
Share This