Aannames en geruststellingen die kant nog wal raken. Dat is mijn conclusie na het lezen van het Volkskrantartikel “De perfecte… Workout” (zaterdag 17 november 2018). Hierin laat Mieke Zijlmans presentatrice van het televisieprogramma “Nederland in Beweging”, Olga Commandeur, ongecensureerd aan het woord. Commandeur is een zachte heelmeester die vanuit commerciële overwegingen -en door een gebrek aan kennis- haar (oudere) publiek vooral binnen de comfortzone houdt. Iedereen in trainingsland weet dat er op die manier geen fysieke of mentale aanpassingen plaatsvinden. Leuk dat je even extra beweegt, het compenseert niet al die andere inactieve uren.

 “Binnen de comfortzone vindt er geen fysieke of mentale aanpassing plaats”

Onvolledig advies

Commandeur stelt dat je niet naar de sportschool hoeft en geen hulpmiddelen nodig hebt om de opgebouwde spieren niet te laten verslappen. In feite zegt zij hiermee dat mensen zich niet intensief hoeven in te spannen om in goede conditie te blijven (gooi vooral niet jouw leefstijl overhoop). Dat is een misvatting. Allereerst heeft Commandeur het over “de opgebouwde spieren”: hoe bouw je die dan op? Ten tweede: bij het ouder worden loopt de spierkracht terug (met ongeveer 50 procent tussen je 25e en 75e). Dit proces wordt versterkt door beweegarmoede van ouderen. Veel bewegen is daarom een prima advies maar tegelijkertijd onvolledig.  

Zwakste schakel

De enige manier krachtverlies structureel tegen te gaan is het lichaam regelmatig (twee keer per week) zwaar belasten. Commandeur vindt een sportschool niet nodig: je kunt zonder materialen en met je eigen lichaamsgewicht sterker worden. Daarmee suggereert ze dat je bij de sportschool fysiek zwaar belast wordt… was dat maar zo. De hoofdmoot is vaak cardiotraining en (intensieve) krachttraining is een ondergeschoven kindje. Wanneer er dan sprake is van krachttraining, wordt de klant meestal in, op of aan een apparaat gezet. Dat scheelt in de begeleidingsuren en is relatief veilig waar het gaat om het oplopen van acute blessures. Gevolg is dat er nauwelijks iets wordt geleerd, kracht en coördinatie niet worden verbonden en spieren geïsoleerd worden getraind, in plaats van in een keten. Dat leidt niet tot de grotere rompstabiliteit waar het lichaam naar snakt. Daarom moet er getraind worden met vrije gewichten in de gehele beweegketen. Zo wordt de zwakste schakel in de keten als eerste sterker en wordt -bij zware weerstand- coördinatie met kracht verbonden. Deze aanpak verbetert de rompstabiliteit!  

Stabiliteit en balans

Commandeur haalt de begrippen stabiliteit en balans door elkaar. Bij het effectief versterken van de rompstabiliteit, train je de diep gelegen, niet zichtbare spieren en pezen rondom het bekken. Deze zogenaamde houdingsspieren houden het skelet bij elkaar. Ze geven het lichaam een vast punt dat nodig is om snel, krachtig en vanuit stabiliteit te bewegen. Bij Commandeur wordt dit vast punt niet gecreëerd. Ze heeft het alleen over het onderhouden functies (zoals traplopen) en heeft geen idee hoe je mensen helpt bij het versterken van de voorwaarden waaronder traplopen probleemloos blijft. Ze stelt dat balanstraining bijdraagt aan een grotere rompstabiliteit: alsof je de muren van een woning versterkt, zonder aandacht te besteden aan de zwakke fundering.

  “Bij Commandeur wordt dit vast punt niet gecreëerd …alsof je de muren van een woning versterkt, zonder aandacht te besteden aan de zwakke fundering”

 

Kreunen en steunen

Het feit dat iemand met een beweegprogramma op tv verschijnt, betekent nog niet dat zij een autoriteit op lichamelijke conditie is. Bewegen is nog geen trainen en regelmatig (zwaar) trainen is nodig om fit ouder te worden. Of je komt er eerlijk vooruit en zegt: “ik praat mensen graag naar de mond en maak ze liever niet wijzer dan ze zijn”. Commandeur wil graag dat mensen met een lach op hun gezicht oefeningen doen, ik wil dat ze bij oefeningen ‘in de problemen komen’, kreunen en steunen en toch met een goede techniek de oefening voltooien. Het effect van vijf moeizame herhalingen is veel groter dan twintig uitvoeringen op je gemak. Bovendien versterk je op die manier het mentale proces. Bij fysiek zware inspanningen komen er namelijk meer spieropbouwende hormonen vrij. 

 

Geen perfecte workout

Van een (Volkskrant)journalist verwacht ik dat er kritische vragen worden gesteld, zodat de lezer goed geïnformeerd wordt. Dit wordt natuurlijk een stuk lastiger wanneer de journalist in kwestie niets weet over belasting en belastbaarheid. Dan was de lead geweest “Olga Commandeur weet niet hoe je je lichaam in goede conditie houdt”. Volkskrant 17 november

Artikelen geschreven door Clemens Vollebergh

Kracht trainen maakt jonger en sterker

Kracht trainen is de beste verjongingskuur, maar ook het beste middel om af te vallen. Bovendien is krachttraining uitstekend voor de hartspier. Maak van krachttrainen echter geen duursport.

Van eetlust naar eetrust

Koolhydraatbeperkte voeding is een pijler van gezonde leefstijl. Diëtiste Yvonne Lemmers schreef Grip Op Koolhydraten met snelle en makkelijke weekmenu’s.

Nooit meer spuiten?

Kan leefstijlaanpak de prullenbak in? Medici van Amsterdam UMC claimen een nieuwe ‘verschroeiende’ behandeling van diabetes type 2.

De power van kracht

Na zes jaar krachttraining is dr. Catherine Walter (71) de sterkste vrouw in haar leeftijdsklasse. Haar motto: “Kijk naar waar je toe in staat bent”.

Je Leefstijl Als Medicijn community op Facebook

Word ook lid van een van onze besloten coachingsgroepen onder medische supervisie op Facebook

Besloten Facebookgroep voor mensen met diabetes type 2 die elkaar motiveren hun diabetes om te keren hun met leefstijl als medicijn

Besloten Facebookgroep voor iedereen die wil starten met het ketogeen dieet in combinatie met Intermittent Fasting 

Openbare Facebookgroep voor iedereen die mee wil praten over of meer wil weten op over het onderwerp leefstijl als medicijn in het algemeen.

Sponsoring en Ondersteuning

Het sponsor bedrag tot nu toe: 2.032,20 Euro

steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om in 2019 het aantal mensen met diabetes type 2 terug te dringen.

Uw bijdrage is welkom op bankrekening nummer NL46RABO 0331 9175 13 of via onderstaande knop via geef.nl

 

Facebook pagina Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

De Facebook pagina Leefstijl als Medicijn / Lifestyle as Medicine brengt nieuws en wetenswaardigheden op het gebied van een gezonde leefstijl. Like deze pagina dan ben je altijd op de hoogte van wat er actueel is over het onderwerp leefstijl als medicijn.

Contact opnemen

Deze website is een initiatief van de stichting Je Leefstijl als Medicijn. Heb je vragen of opmerkingen dan kun je ons bereiken via e-mail contact@jeleefstijlalsmedicijn.nl of via onderstaand formulier. Bellen of WhatsApp kan ook op nummer 06 42 44 22 25. Dit is het nummer van Wim Tilburgs, voorzitter van de stichting Je Leefstijl als Medicijn.

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

KvK nummer 72173653 RSIN 859015567

Bankrekening NL 46 RABO 0331 9175 13

Share This