Stichting Je Leefstijl als Medicijn

Wim Tilburgs

Wim Tilburgs

Voorzitter

Lees meer

Inge Wijsman

Inge Wijsman

Secretaris

Lees meer

Christiaan Uythoven

Christiaan Uythoven

Penningmeester

Dio Design

Saïda Tilburgs

Saïda Tilburgs

Bestuurslid

Lees meer

Contact opnemen

Deze website is een initiatief van de stichting Je Leefstijl als Medicijn. Heb je vragen of opmerkingen kan je ons bereiken via e-mail contact@jeleefstijlalsmedicijn.nl of via onderstaand formulier. Bellen of WhatsApp kan ook op nummer 06 42 44 22 25. Dit is het nummer van Wim Tilburgs de voorzitter van de stichting Je Leefstijl als Medicijn.

Als je in mee wil doen met de Diabetes Reset leefstijl wandelingen vermeld dit dan bij de opmerking.

Facebook groep Leefstijl als Medicijn Platform

De Facebook groep Leefstijl als Medicijn Platform is een groep waar iedereen mee kan praten leefstijl. Je bent van harte welkom om mee te doen met deze discussie. Je kan zelf onderwerpen of vragen plaatsen maar ook gewoon meelezen met de vele interessante discussies daar.

Facebook pagina Leefstijl als Medicijn / Lifestyle as Medicine

De Facebook pagina Leefstijl als Medicijn / Lifestyle as Medicine brengt nieuws en wetenswaardigheden op het gebied van een gezonde leefstijl. Like deze pagina dan ben je altijd op de hoogte van wat er actueel is over het onderwerp leefstijl als medicijn.

Berichten van onze Facebook pagina

Facebook Berichten

24 uren geleden

Stichting Je Leefstijl als Medicijn

In Weet wat je eet gaat het vaak over de darmen. Fascinerend onderwerp. Weet ook auteur en BBC-presentator Michael Mosley. Hij schreef er een boek over (Het slimmedarmendieet) en spreekt er over in een interview. Enkele opvallende zinnen:

'De muizen die de ontlasting van dikke kinderen kregen, werden dik, en de muizen die de ontlasting van magere kinderen kregen, bleven mager. Nochtans aten alle muizen exact hetzelfde aantal calorieën. Nog boeiender: je kunt van verlegen muizen agressieve beestjes maken als je ze bepaalde probiotica geeft, dus voeding die levende bacteriën bevat.

Als je veel antibiotica slikt, kan het microbioom daar weken, maanden of jaren de gevolgen van ondervinden. Bij sommigen kan het zelfs decennia duren voor het weer volledig is hersteld. Het leidt ook tot een overactief immuunsysteem. Dat is mogelijk een verklaring voor de enorme toename van allerlei allergieën, astma, voedselintolerantie en eczeem.

[…] Daarom hebben we een appendix. We hebben lang niet begrepen waar het voor diende, maar dat is een opslagplaats van bacteriën. Als je diarree hebt, spoelt je lichaam je darmen schoon. Op dat moment laat de appendix bacteriën los die de darm opnieuw bevolken.

Oudere mensen die nog supergezond zijn, blijken meestal ook een zeer gezond en divers microbioom te hebben. We weten nog lang niet alles over alle darmbacteriën, maar we weten wel dat een grote diversiteit heel belangrijk is.

Zolang je in de baarmoeder zit, zijn je darmen steriel, maar bij de passage door het geboortekanaal slikken we ontlasting en vaginale afscheiding van onze moeder in, en zo komen we aan onze eerste bacteriën.

Borstvoeding is ook zeer belangrijk. Lange tijd was het een mysterie waarom moedermelk voor een baby onverteerbare suikers bevatte. Nu weten we dat die suikers dienen om de zeer heilzame bifidobacterie te voeden.

Maar het belangrijkst is onze voeding: wil je een gezond en gevarieerd bioom, zorg dan voor zoveel mogelijk variatie in je dieet. Eet zoveel mogelijk verschillende plantaardige producten en eet ook zoveel mogelijk delen van de plant, zoals de stengels van broccoli.

Het jammere is dat het microbioom van generatie op generatie overgaat. Als een moeder een ongezonde darmflora heeft omdat ze obees is of te veel junkfood eet, zullen haar kinderen óók een slecht microbioom hebben. Dat weten we van grote Nederlandse studies die al zestig jaar lopen.

Het brein in onze darmen bevat ongeveer evenveel hersencellen als het brein van een kat en ligt als een dun laagje over de hele lengte van het darmstelsel. Het bestaat uit precies dezelfde hersencellen als die van ons andere brein en produceert dezelfde neurotransmitters.

[…] daar beneden is het voortdurend oorlog. Al die bacteriën doen er alles aan om te overleven en de sterkste te worden, onder andere door onze appetijt te manipuleren. Ze bepalen dus mee wat we eten.

Octopussen en sommige primitieve levensvormen hebben alleen maar een brein in hun darmen, en geen in hun hoofd.

We hebben lang gedacht dat een depressie in het brein ontstaat, maar er is steeds meer bewijs dat het in de darmen gebeurt. In je lichaam heb je voortdurend kleine ontstekingen en de darmbacteriën spelen daarbij een grote rol.

We weten in ieder geval dat sommige darmbacteriën dol zijn op suiker of vet. Als die flink gevoed worden, vermenigvuldigen ze zich snel en schreeuwen ze om nog méér vet en suiker.

Het Weizmann Institute in Israël verricht daar interessant onderzoek naar. Ze hebben een groep van achthonderd personen gevolgd om te zien hoe hun bloedsuikerspiegel reageerde op bepaalde voeding. Tot hun verbazing merkten ze dat precies hetzelfde voedsel andere effecten had bij verschillende mensen. De bloedsuikerspiegel van de ene piekte na het eten van chocolade, terwijl de andere daar zoveel van kon eten als hij wilde. Dat bleek samen te hangen met de samenstelling van hun microbioom.

Je kunt de bacteriën voeden door hun te geven wat ze lekker vinden, en dat kan via het mediterrane dieet, maar je kunt ze ook uitbreiden, bijvoorbeeld met de bacteriën in gefermenteerde voeding.

Uit onderzoek van American Gut, één van de bedrijven waar je je ontlasting kunt laten analyseren, blijkt bovendien dat mensen die minstens één glas alcohol per week drinken, een gevarieerder microbioom hebben dan mensen die nooit alcohol drinken.

Uit een grote Europese studie blijkt dat matige vleeseters minder kans maken op hartziekten en op de meeste kankers. Maar dan mag je niet meer dan 100 gram per dag eten, vooral rood vlees en kip, en zeker geen bewerkte vleesproducten.

Ik ben een fan van zuivel en van vette vis.

De zogenaamd glutenvrije producten die je in supermarkten vindt, zitten tjokvol suiker en andere troep om de smaak te verbeteren.

[…] ik weet uit ervaring dat het 5:2-dieet – dus twee dagen per week vasten – goed werkt. Vasten wil overigens niet zeggen dat je op die dagen niets eet. Je verbruikt wel veel minder calorieën.

Er is duidelijk een sterke link tussen wat we eten, hoe we slapen en ons bioom.

Zo’n fecestransplantatie kan je darmflora wel een boost geven, maar als je niets aan je dieet doet, zul je snel weer met een ongezond microbioom zitten.

Fecestransplantatie is overigens geen nieuwe techniek. De Chinezen deden het tweeduizend jaar geleden al: mensen kregen als behandeling tegen darmklachten gedroogde ontlasting te eten.'

Het originele interview: www.humo.be/humo-archief/391355/hoe-uw-darmen-enorme-invloed-hebben-op-uw-lichamelijke-en-mentale...

Een kopie van het interview: www.topics.nl/-depressie-ontstaat-niet-in-het-brein-maar-in-de-darmen-zo-groot-is-de-invloed-van-...
Nog een kopie: www.darmflorist.be/blog/het-slimme-darmen-dieet
... Toon meerToon minder

2 weken geleden

Stichting Je Leefstijl als Medicijn

Ik zou ook wel een briefje willen schrijven aan Jean. Begin er niet aan je wordt er niet beter van. Pas je Leefstijl als je Medicijn toe.

Novo Nordisk
Jean was in denial after being diagnosed with type 2 diabetes. Is this feeling familiar?
... Toon meerToon minder

2 weken geleden

Stichting Je Leefstijl als Medicijn

Daan de Wit geeft lezingen en zal ook aanwezig zijn op onze stand met zijn boek Weet wat je Eet tijdens de LCHF Belevingsmarkt op 12 augustus in GezondDorp Leende.Voor in je agenda (of die van een ander): twee evenementen waarop ik vertel over Weet wat je eet:

– Zondag 12 augustus 2018: Tijdens de LCHF-belevingsmarkt van GezondDorp Leende geef ik een overzichtslezing en neemt ik deel aan de talkshow.
lchfbelevingsmarkt.gezonddorp.nl/

– Zaterdag 6 en zondag 7 oktober 2018: Op het Better Health Event 2018 in de RAI in Amsterdam geef ik op beide dagen om 12.15 uur een lezing.
www.better-events.nl/sprekers/journalist-daan-de-wit

Lijkt me leuk je daar te zien!
... Toon meerToon minder

Daan de Wit geeft lezingen en zal ook aanwezig zijn op onze stand met zijn boek Weet wat je Eet tijdens de LCHF Belevingsmarkt op 12 augustus in GezondDorp Leende.
Toon meer .....

Pin It on Pinterest